Οι λόγοι που καθιστούν το επεισόδιο στη Ρω εξαιρετικά σοβαρό και οι εντολές κατάρριψης που έχουν δοθεί στις στρατιωτικές φρουρές των ελληνικών νησιών

Το επεισόδιο στη Ρώ το βράδυ της Δευτέρας με το τουρκικό ελικόπτερο να κάνει χαμηλή νυχτερινή πτήση ήταν πολύ σοβαρό και οι....
λόγοι είναι πολλοί. Ο πρώτος και πιο σοβαρός είναι πώς το ελικόπτερο της τουρκικής Ακτοφυλακής πετούσε χωρίς φώτα. Αυτό συμβαίνει μόνο σε στρατιωτικές-επιθετικές επιχειρήσεις και όχι όταν πρόκειται για κάποια άλλα πτήση.


Σκοπός ήταν να μην γίνει αντιληπτό από την στρατιωτική φρουρά του νησιού και πετούσε πολύ χαμηλά  (περίπου 200 μέτρα) προκειμένου να μην το πιάσουν τα ελληνικά ραντάρ και ενεργοποιηθεί άμεσα ο μηχανισμός αποτροπής (μαχητικά αεροσκάφη, ραντάρ αεράμυνας κλπ). Ο δεύτερος λόγος ήταν πώς επιχείρησε νύχτα να παραβιάσει τον εθνικό εναέριο χώρο πετώντας πάνω από το νησί.

Η πρόκληση από την Τουρκία ήταν σπάνια και εξαιρετικά σοβαρή. Από την άλλη, ακόμη πιο σπάνια ήταν και η ελληνική αντίδραση, αφού πρώτη φορά γίνεται γνωστό πώς η στρατιωτική φρουρά βάλει κατά τουρκικού ελικοπτέρου και το αναγκάζει να αλλάξει πορεία με τα τροχιοδεικτικά πυρά. Αυτό μαρτυρά την ετοιμότητα των Ένοπλων Δυνάμεων και βεβαίως την αποδέσμευση των κανόνων εμπλοκής από τις Φρουρές των νησιών απέναντι στον εξ ανατολών κίνδυνο και απειλή.

Κανείς εκείνη τη στιγμή δεν γνώριζε αν το τουρκικό ελικόπτερο θα αποβιβάσει Τούρκους κομάντος οι οποίοι θα επιχειρήσουν την κατάληψη του ελληνικού νησιού ή την εμπλοκή τους με τους Έλληνες στρατιώτες. Ορθώς λοιπόν λειτούργησε ο Φρουρά της Ρώ. Μετά από άμεση συνεννόηση ανάμεσα στον αρχιφύλακα της Ρω και τον διοικητή των στρατιωτικών δυνάμεων Μεγίστης αποφασίστηκε να αποθαρρυνθεί ο χειριστής του ελικοπτέρου της τουρκικής ακτοφυλακής, μέσω της ρίψης προειδοποιητικών βολών με τροχιοδεικτικά, ώστε η πορεία του να είναι ορατή στο σκοτάδι.

Τα ελληνικά πυρά κατευθύνθηκαν προς την αντίθετη πορεία από εκείνη του τουρκικού ελικοπτέρου, το οποίο εκείνη τη στιγμή βρισκόταν 1,5 μίλι από τη Ρω, δηλαδή περίπου στη μέση της απόστασης των 3 μιλίων που χωρίζουν το ακριτικό νησί από τις ακτές της Ανατολίας. Έπειτα από ορισμένες ριπές, το ελικόπτερο πήρε ύψος και άλλαξε κατεύθυνση, επιστρέφοντας προς την Τουρκία. Μόνον τότε έγινε αντιληπτό από τα ραντάρ.

Σημειώνεται πώς τους τελευταίους μήνες, οι Ένοπλες Δυνάμεις βρίσκονται σε κατάσταση πορτοκαλί συναγερμού και, όπως φάνηκε από την τελευταία άσκηση ετοιμότητας «Πυρπολητής ’18», το σενάριο κατάληψης ελληνικής νησίδας παραμένει ο βασικός φόβος της Αθήνας σε περίπτωση μείζονος κρίσης στο αρχιπέλαγος.

Στρατιωτικές πηγές αναφέρουν ότι οι φρουρές των ακριτικών νησιών έχουν πολύ σαφείς εντολές για όλα τα πιθανά σενάρια, περιλαμβανομένης και της από αέρος εχθρικής προσέγγισης, ιδιαίτερα σε στιγμές (όπως τη Δευτέρα) κατά τις οποίες δεν υπάρχει άσκηση ή επιχείρηση έρευνας και διάσωσης.

Είναι σαφές πώς η κατάσταση πλέον κρέμεται από μία κλωστή και ανά πάσα στιγμή μπορεί να προκληθεί ένα θερμό επεισόδιο το οποίο μπορεί να πυροδοτήσει και ελληνοτουρκική σύρραξη στο Αιγαίο. 

Το τουρκικό ελικόπτερο έκανε αν όχι κανονική επιχείρηση, σίγουρα «πρόβα επιχείρησης». Και όσοι θεωρούν πως τα ελικόπτερα της τουρκικής Ακτοφυλακής δεν έχουν μεγάλες δυνατότητες κάνουν λάθος. Ελικόπτερα όπως αυτό που πέταξε πάνω από τη Ρω, το ΑΒ–412EP με πλήρωμα 2 χειριστές, δεν φέρει όπλα αλλά μπορεί να μεταφέρει μέχρι 14 άτομα.


Προορίζεται για αποστολές επιτήρησης, έρευνας και διάσωσης, αλλά και μεταφοράς προσωπικού. Η ταχύτητα του είναι 260 χλμ/ώρα, με ακτίνα δράσης 745 km. Διαθέτει ψηφιακό έγχρωμο ραντάρ Έρευνας/Επιτήρησης/Καιρού RDR 1500B, καθώς και camera θερμικής απεικόνισης FLIR.

πηγή